måndag 8 november 2010

2010-11-08 Måndag

Helgen i bilder


Lördag gick tjejerna ut på gården och busade lite...







Och på eftermiddagen åkte familjen iväg på...

... basket och såg när Erikas lag förlorade mot Mark. :(


Söndag förmiddag hade Hanna lagt spår åt tjejerna.
När hon la spåren så hittade hon STORA spår av något djur.
Så jag hängde med ut när hon gick med hundarna för att se jag med.

Och det var STORA spår. Vi försökte fota, men dom syntes inte så bra på bild.
Bredden på spåren var nästan lika stort som Hannas hand. 15 cm mätade hon det till sen.

Och på ett dött träd utan bark syntes rispor i stammen högt upp ovanför huvudhöjd...

Hanna har kollat spår på nätet och tycker att det ser ut som ett björnspår.
Och vi har en björn vid "Olles spår", några km/nån mil härifrån, och med tanke på att en björn kan ha ett revir på upp till 7 mil har jag för mig att jag hört, så kan den ju lätt gå några km.
Det verkar bara lite otroligt att den skulle vara och vandra så nära bebyggelsen och dessutom alldeles vid E12:an.

Söndageftermiddag tillbringades också i en baskethall. Den här gången var Erika inlånad till Div2-lagets match - som dom vann med 95-24 eller nåt sånt.

När vi sen kom hem gick jag och Hanna ut i skogen igen - utan hundar, för att kolla om vi skulle hitta igen det tydligaste spåret som Hanna sett när hon la hundarnas spår.
Det hade börjat skymma när vi gick, och innan vi kom fram till skogsbiten där Hanna hade sett spåret så var det svart - och jag som är så mörkrädd.
När vi gått en stund och lyst mot marken för att försöka hitta spåret så säger Hanna
- "vad är det där borta för skugga - är det en hund eller nåt annat djur".
Och då var det kört - då hjälpte det inte att jag hade Hanna med mig som "kusmat" - jag vände på klacken och gick hem... Så viktigt kändes det inte att hitta igen ett ev. björnspår...


Avslutar med en bild från förra helgen då vi hade storfrämmande.
Arragon tittade förbi. Nilla gick och la sig i min säng och fräste åt honom att hålla sig därifrån, men Wira var desto gladare att hennes älskade Arragon hälsade på.

5 kommentarer:

  1. Jättefina bilder. Ja inte vill man stöta på en livs levande björn när man är ute på promenad. Skulle gärna vilja se en men helst när man sitter i en bil och är långt hemifrån ;)

    SvaraRadera
  2. Usch och fy för att möta en björn Jag är livrädd att stöta på vildsvin när vi är i skogen . Fina bilder :)

    SvaraRadera
  3. iih jag är livrädd för björnar ..det fanns två förvirrade björnar i våra trakter förra året. dem hade vaknat för tidigt i ide o stod ofta i ett villaområde..läskigt var det..det med "kusmat" är en bra ide ;) men vem skulle man använda sig av tro ;)

    Nu har vi snöstorm här så inget körande med bilen här i kväll ..annica får ställa in sina aktiviteter känns bäst o slippa vara på vägarna en dag som denna !

    SvaraRadera
  4. Härliga busbilder! Och björn är inte särskilt kul att ha i närheten man kan ju alltid leva rövare så att man hörs ordentligt i skogen;-)
    Snöstorm eller snöyra i alla fall fick vi också få se om den stannar eller smälter bort igen.

    SvaraRadera
  5. Tack för boktips, det kanske kan bli några julklappar :)

    SvaraRadera